onsdag den 6. april 2016

Dialogisk læsning med Betty bøgerne



Den skønne Alberte Winding er for en del år siden begyndt at slå sine folder som børnebogsforfatter. Hun brillere særligt med billedbogsserien om pigen Betty.


Jeg er selv ret vild med Betty elsker mor, hvor Betty er blevet syg og mor og far hugger om hvem der skal blive hjemme. Den feber ramte Betty håber far skal passe hende, for så får hun nemlig jordbæris - men det ender med at være mor, der slet ikke aner noget om is eller hygge - øv. Men det viser sig at mor også er blevet syg, og efter hygge med pandekager og film, så passer Betty på mor, mens hun sover på sofaen.

Det er en rigtig fin og sød lille fortælling om at passe på hinanden. Og oplagt at snakke mere om hvordan det er når man bliver syg, hvor dejligt det kan være at hygge på sofaen og hvordan man passer på hinanden derhjemme.

Betty bøgerne er gode til særligt piger i alderen 3-5 år.


Handlingen i Betty bøgerne er altid virkelighedsnært og derfor egner bøgerne sig rigtig godt til dialogisk læsning, fordi mindre børn har nemt ved at forstå handlingen.

Hvis man vil lave dialogisk læsning med sin dreng på 3-5 år kan man i stedet bruge Ida Jessens serie om elefanten Carl som eks. Da Carl næsten sov i telt.

Jamen det lyder da meget flot og fint, men hvad er det og hvad skal man overhovedet bruge det til?

Jo nu skal du høre! Dialogisk læsning er oplæsning i samspil med barnet og det er en rigtig god måde at stimulere dit barns sprogudvikling på. Men det er også med til at styrke dit barns selvforståelse og forståelse af verden omkring det – og så er det bare mega hyggeligt at sludre med sit barn (..forestiller jeg mig, det er i hvert fald hyggeligt at sludre med andres børn)

Jamen dog! Men hvordan gør man så lige det?
Det er egentlig rigtig simpelt, for nogle seje typer har sat ord på noget, som du måske allerede gør. Men jeg har nu alligevel lavet en lille nedkogt vejledning her.

  1. Læs bogen, før du læser den med barnet, og overvej hvad I kan snakke om i bogen.
  2. Når du læser med barnet, så sørg for at præsentere bogen udenpå først, og gå på opdagelse i forfatter, titel og billeder - hvad mon den handler om?
  3. Når i begynder at læse så snak om handlingen undervejs - de ting du har forberedt og følg barnets interesser i fortællingen.
  4. Genlæs bogen umiddelbart efter og få barnet til at genfortælle, hvad det kan huske ud fra billederne i bogen. Og snak gerne om emnerne i bogen i dagene efter.

Jeg er fan - lyder det ikke bare hyggeligt?

-LittleLudvig